B.ed 1st Semester Practicum

B.ed 1st Semester Practicum


    B.ed ( Bachelor of Education) প্রথম সেমিস্টারের প্র্যাকটিকাম (Practicum) শিক্ষার একজন শিক্ষকের প্রস্তুতির একটি গুরুত্বপূর্ণ অংশ। এটি শিক্ষার্থীদের শিক্ষকতার দক্ষতা এবং পদ্ধতির ওপর ভিত্তি করে বাস্তব অভিজ্ঞতা অর্জন করতে সহায়ক। প্রথম সেমিস্টারের প্র্যাকটিকাম সাধারণত শিক্ষকদের ক্লাসরুম পরিচালনা, শিক্ষার পদ্ধতি এবং মূল্যায়ন পদ্ধতি সম্পর্কে ধারণা দেয়। এর মধ্যে বিভিন্ন কার্যক্রম অন্তর্ভুক্ত থাকে।



শিক্ষক-শিক্ষার্থীদের প্রশিক্ষণের মানকে উন্নত করার উদ্দেশ্যে 2009 খ্রিস্টাব্দে National Curriculum Framework for Teacher Education (NCFTE) গঠন করা হয়েছিল। পরবর্তীকালে, শিক্ষকদের প্রশিক্ষণের মানকে আরো উন্নত করতে NCTE 2014 খ্রিস্টাব্দে যে নতুন Regulation গঠন করেন তার উপর ভিত্তি করে সম্প্রতি B.ed কোর্সের সময়সীমা নির্দিষ্ট করা হয়েছে দুই বছর। এই দিকের প্রতি দৃষ্টি আরোপ করে পশ্চিমবঙ্গ রাজ্য সরকারের উচ্চশিক্ষা দপ্তর একটি Uniform Syllabus গঠন করেছে। এই সিলেবাসের দ্বিতীয় সেমিস্টারের অন্তর্গত বিষয়গুলি হল Course I, Course II, Course IV, Course V ও Course EPC-1.

   এই বিষয়গুলির অন্তর্গত প্র্যাকটিকামের Topic-গুলিকে বিস্তারিতভাবে আলোচনা করা হয়েছে।


   ● B.ed 1st Semester এর পরীক্ষায় ভালো নম্বর পাওয়ার জন্য Previous Year Question Paper গুলি খুবই গুরুত্বপূর্ণ, কারণ এই প্রশ্নপত্র দেখলেই প্রশ্নের ধরণ বোঝা যায়। এবং এই PYQs গুলির Solved Paper তথা গুলো নিয়ে আলোচনা করা দরকার। 


B.ed 1st Semester Bengali Version Practicum 


(toc)


Course:- 1.1.1

Topic:

(i) Observe the various age group children (Early childhood, Later childhood, Adolescent) in various situations like in the classroom, playground, at home, with parents, friends, siblings and list down the characteristics of them in physical, social, emotional and intellectual domain.


(ii) List down different maladjusted behaviours of adolescents which you could identify from the classroom and outside classroom. Take interview of a few and try to understand the factors that may be responsible for their behaviour.


(iii) Visit a school (Practice Teaching) and find out the different measures/activities taken by school or teachers for healthy mental health of the children by interviewing school teachers.


(iv) Observe any one successful teacher and list down the behavioural characteristics which impress you.


(V) List down few (classroom) learning situations involving insightful learning.


Course:- 1.1.2

Topic:- 

(i) Study the impact of Right to Education Act on schools.


(ii) Critical Analysis of Different Committees and Commissions on Education.


(iii) Study of Educational Process in Private Schools.


(iv) Planning and Implementation of Activities-

Eco-Club,

• instructional material to inculcate values,

• field visit to vocational institutes to make reports,

awareness development about population explosion in rural/slum areas,

creating awareness among SC/ST students about various schemes and scholarships available to them,

• survey of schools to see the implementation of various incentives of government to equalize educational opportunities.

Preparing a presentation on rich cultural heritage of India.


Course:- 1.1.4

Topic:- 

(i) School Visit to Find out Communication Problem/Apprehension in Students.


(ii) Designing Games and Exercises for Developing Listening, Speaking. Reading and Writing Skills.


(iii) Assignments on Developing Writing Skills-Summary, Letter, Paragraph, Essays, Speech.


(iv) Assignments on Developing Speaking Skills Oral Presentations, Debate, Elocution, Discussion, Brain-storming


(v) Assignments on Developing Listening Skills-Listening to speech, directions.


Course:- 1.1.5

Topic:- 

(i) Individual Seminar Presentation


(ii) Group Presentation


(iii) Assignment Submission.

Policy Analysis: National Curriculum Framework 

Review of the Books for Constructing an Activity Curriculum.


Course:- Epc1

Topic:-

(i) Divide the class in small group and provide different kinds of texts and instruct them to read and reflect according to the nature of text.


(ii) Divide the group and provide one text and suggest students to make different interpretations


(iii) Design vocabulary games to enhance your vocabulary


(iv) Read the text and provide a five words summary to each paragraph


(v) Reading and comprehension exercises


(vi) Skim through the text and give suitable title to the text


(vii) Complete given text in stipulated time and summarize it in 6/7 lines with a suitable title


B.ed 1st Semester English Version Practicum 


Course:- 1.1.1

Topic:-

Observe the various age group children (Early childhood, Later childhood, Adolescent) in various situations like in the classroom, playground, at home, with parents, friends, siblings and list down the characteristics of them in physical, social, emotional and intellectual domain


Course- 1.1.2

Topic:-

Planning and Implementation of Activities- 

Preparing a presentation on rich cultural heritage of India.


Course:- 1.1Epc1

Topic:-







Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Ok, Go it!